Skupina hledačů Pravdy. / Group of seekers for The Truth.
 
PortálPříjemFAQCalendarSeznam uživatelůUživatelské skupinyHledatRegistracePřihlášení

Share | 
 

 Ékádaší / Ekadashi

Zobrazit předchozí téma Zobrazit následující téma Goto down 
AutorZpráva
द्वैपायन दास
Admin
Admin
avatar

Poèet pøíspìvkù : 182
Join date : 15. 12. 11
Age : 24
Location : Praha / Prague

PříspěvekPředmět: Ékádaší / Ekadashi   21.01.12 1:15

CZ:
Ekadaší (ekādaśī = jedenáct) je vždy jedenáctý den po úplňku či po novu každého měsíce. Celkem se tedy za rok drží 24 ekadáší.
Je významným dnem, jeho původ a pravidla, která je na tento den potřeba dodržovat jsou popsána níže.

Původ:
Jednou velký mudrc Džajmini Riši řekl svému duchovnímu učiteli Šrílovi Vjásadévovi, "Ó mistře! Dříve jsi mi svou milostí popsal mi historii slávy řeky Gangy, výhody uctívání Višnua, dávání obilí na charitu , dávání vody na charitu, a význam pití vody, která omývala nohy brahmánů. Ó nejlepší z mudrců, mistře, nyní s velkým nadšením, chci slyšet výhody půstu na Ékádaší a původ Ékádaší."

"Ó mistře! Kdy se Ékádaší narodila a z koho se objevila? Jaká jsou pravidla půstu na Ékádaší? Popište výhody vyplývající z tohoto slibu, a když je třeba ho dodržovat. Kdo je největší uctívané předsedající božstvo Šrí Ékádaší? Jaké jsou chyby v nedodržování Ékádaší správně? Prosím smiluj se nade mnou a řekni mi o těchto tématech, jste jediná osoba, která to může udělat."

Šríla Vjásadéva po vyslechnutí této řeči Džajmini Rišiho se nacházel v transcendentální blaženosti. "Ó moudrý bráhmano Jaimini! Účinky dodržování Ékádaší dokáže dokonale popsat pouze Nejvyšší Pán, Narayana, protože Šrí Narayana je jediná osobnost schopná popsat je v plném znění. Nicméně se Ti pokusím v krátkosti na tuto otázku odpovědět. "

"Na začátku materiálu stvoření, Nejvyšší Pán stvořil pohyblivé a nepohyblivé živé bytosti v tomto světě z pěti hrubohmotných prvků. Současně za účelem potrestat lidi vytvořil osobnost, jejíž tvar byl ztělesnění hříchu jménem Papapuruša. Různé končetiny této osobnosti byly sestaveny z různých hříšných činností. Jeho hlava byla vyrobena z hříchu vraždy bráhmany, jeho dvě oči ve formě hříchu pití omamné látky, ústa byla sestavena z hříchu krádeže zlata, jeho uši ze sexu s manželkou svého duchovního mistra, jeho nos z hříchu zabití své ženy, ruce ve formě hříchu zabití krávy, krk ze hříchu zpronevěry, jeho hruď z hříchu potratu, jeho dolní části hrudníku hříchu z nevěry, jeho žaludek z hříchu zabití svých příbuzných, jeho pupek z hříchu zabití někoho, kdo na ní závisí, jeho pas z hříchu sebevychvalování, boky z hříchu dělání přestupků proti guruovy, jeho pohlavní z hříchu prodávat něčí dceru, jeho zadek z nespravedlivého udávání, nohy z hříchu zabití otce dětí a různé jeho vlasy z méně závažných přečinů. Tímto způsobem byla hrozná osobnost ztělesňující všechny hříšné činnosti a neřestí vytvořena. Její tělesné barva byla černá, a její oči žluté. Ona působila extrémní bídu hříšným osobám. "

"Nejvyšší Osobnost Božství, Pán Višnu, po shlédnutí tohoto zosobnění hříchu, začal o sobě takto přemýšlet:" Já jsem tvůrce utrpení a štěstí pro živé bytosti. Já jsem jejich Pánem, protože jsem vytvořil toto zosobnění hříchu, které způsobuje všem nepoctivým, zrádným a hříšným osobám úzkost. Teď musím vytvořit někoho, kdo bude kontrolovat tuto osobnost. " Poté Bůh vytvořil osobnost známou jako Jamaradž a různé pekelné planetární systémy. Žijící osoby, které jsou velmi hříšné budou po smrti poslány k Jamaradžovi, který je v závislosti na jejich provinění pošle do různých druhů pekel, aby tam trpěly."

"Poté, co tyto úpravy byly provedeny, Nejvyššího Pána, který je dárcem úzkosti i štěstí živých bytostí, šel navštívit dům Jamarádže za pomoci krále ptáků Garudy. Když Jamaradž viděl, že přišel Višnu, tak mu hned obřadně umyl nohy a uctil Jej. Poté ho nechal usadit na zlatý trůn. Když Nejvyššího Pán Višnu seděl na trůnu, zaslechl velmi hlasitý pláč přicházející z jižního směru. Byl překvapen, a tak se zeptal Jamarádže, "Odkud se dere tento hlasitý pláč?"

"Jamarádž Mu odpověděl: "Ó Bože! Různé živé bytosti z pozemských planetárních systémů se dostaly do pekelných oblastí. Trpí velice za jejich postoje. Hrozný pláč je slyšet, protože trpí za jejich minulou špatnou karmu (činy). "

Po vyslechnutí tohoto fakt šel Nejvyšší Pán Višnu šel do pekelnými oblastmi na jih. Když tamní obyvatelé viděli, kdo přišel, začali plakat ještě hlasitěji. Srdce Nejvyššího Pána Višnua se naplnilo soucitem. Pán Višnu si pomyslel, "Vytvořil jsem všechno toto potomstvo, a to kvůli mně trpí."

Šríla Vjásadéva pokračoval: "Ale Džajmini, jen si poslechni, co Nejvyšší Hospodin učinil dále.

"Poté, co se milosrdný Nejvyšší Pán zamyslel nad tím, co si předtím uvědomil, se náhle manifestoval do formy božstva měsíčního dne Ékádaší. "Poté různé hříšné živé bytosti začaly uctívat Ékádaší a byli pak rychle povýšena na Vaikunthské planety. Ach mé dítě Džajmini, protože lunární den Ékádaší je vlastně osobní formu Nejvyššího Pána Višnua a Nadduše v samém srdci živé bytosti. Uctívání Šrí Ékádaší je nejvyšší pobožná aktivity a přední ze všech druhů uctívání."

"Po zjevení Šrí Ékádaší osobnost stvořená z hříchů zjistila, že ztrácí svou moc. Prosila Pán Višnua s pochybnostmi ve svém srdci a začala přednášet mnoho modliteb, tím byl Pán Višnu velmi potěšen a řekl: "Velice mě Tvé uctívání potěšilo. Co si přeješ na oplátku?"

"Papapuruša odpověděla: "Já jsem Tvým stvořeným potomkem, to skrze mne jste chtěl, aby byla nouze věnována živým bytostem, které jsou velice hříšné. Ale nyní, pod vlivem Šrí Ékádaší, jsem téměř zničena. Ó prabhu! Poté, co umřu, všechny Vaše části a částice, které přijali hmotné tělo budou osvobozeny a navrátí se na Vaikunthské příbytky. Jestliže se odehraje toto osvobození všech živých bytostí, tak kdo se poté bude podílet na Vašich zábavách? Nebude tu nikoho, s kým by bylo možné provádět zábavy v pozemských planetárních systémech, Ó Kéšavo! Pokud chcete tyto věčné zábavy provozovat dále, pak mě prosím zachraň zbav strachu z Ékádaší. Žádné zbožné činnosti mi nedokáží zabránit, jen Ékádaší jako Tvá vlastní projevená forma mi může bránit. Ze strachu z Šrí Ékádaší jsem utekla a vzala útočiště u lidí, zvířat, hmyzu, kopců, stromů, pohyblivých a nepohyblivé živých bytosti, řek, oceánů, lesů, nebes, pozemských a pekelných planetárních systémy, polobohů, gandharvů ect., nemohu najít místo, kde bych mohla být bez obav ze Šrí Ékádaší Ó můj Pane, já jsem produkt vašeho stvoření, proto velmi prosím, uveď mě na místo, kde mohu přebývat beze strachu! "

Šríla Vjásadéva pak řekl Džajiminimu "Po tomto tvrzení se Papapuruša, ztělesnění všech hříšných činnosti, padla k nohám Nejvyššího Pána, Višnua, který je ničitel všech běd, a rozplakala se."

"Poté se Pán Višnu vidíce stavu Papapurušy pousmál a pozačal mluvit takto: "Ó Papapurušo, vstaň, neběduj již více! Jen poslouchej a já Ti řeknu, kde můžeš zůstat v příznivý měsíční den Ékádaší. V den Ékádaší, který je patronem všech tří světů, smíš si vzít útočiště v potravinách ve formě "zrn" (zejména obiloviny, luštěniny a hořčičné semínko). Není již důvodu se více obávat, protože moje forma Šrí Ékádaší Tě tam nebude nadále pronásledovat. " Poté, co Nejvyšší Pán Višnu dal Papapuruše pokyny zmizel a ta se vrátila vykonávat svou povinnost.

"Proto by osoby, které se vážně zajímají o duchovní život neměly jíst obiloviny a luštěniny na Ékádaší tithi. Podle pokynů Pána Višnua, každý druh hříšné činnosti, kterou lze nalézt v hmotném světě se v tento den koncentruje do potravin (zrn). Kdo takto drží Ékádaší je osvobozen od mnoha hříchů a nikdy nevstoupí do pekelných oblastí. Pokud se člověk pod vlivem iluze Ékadáší neřídí, je přesto považován za hříšníka. Každý kousek obilí, který obyvatel země sní, obdrží vliv zabití mnoha bráhmanů. Je zcela nezbytné, aby se každý vzdal jedení zrn na Ékádáší. Velice silně říkám stále a pořád "Na Ékádaší nejezte zrna, nejezte zrna, nejezte zrna!" Je jedno, zda je jeden kšatriya, vaiša, šudra, nebo jakékoliv rodiny, měl by následovat měsíční den Ékádaší. Takto bude dosaženo dokonalosti varnaašrámského systému. I kdyby někdo dodržoval Ékádáší zcela účelově, tak je jisté, že mu bude umožněno velice snadno dosáhnotu Vaikunthských planet!"


Co je třeba dodržovat:
1) Jedenáctý den po úplňku či novu je třeba od úsvitu do úsvitu (občas se vyskytují různé změny a odchylky z důvodu jiné zeměpisné polohy a kalendáře, proto je potřeba si pořídit či stáhnout nějaký vaišnavský kalendář) dalšího dne vyvarovat se alespoň jedení obilovin, luštěnin a hořčičného semínka.
2) Na Ékadáší se často dodržuje i úplný půst zvaný Nirdžala-vrata (kompletní nepřijímání potravy včetně vody).
3) Půst Nirdžala-vrata by neměly dodržovat děti mladší 8mi let a starci nad 80let.
4) Ékadáší je třeba přerušit po východu slunce na následující den dvadáší.
5) Na Ékadáší je možné obětovat božstvům jídlo a uschovat ho do dalšího dne. Nelze však obětovat jídlo oddaným (svému guruovi a formám Pána Caitanyi [pokud není jiné božstvo k dispozici, lze obětovat Pánu Caitanyovi s meditací na to, ať ho poté obětuje sám dál božstvům]) .
6) Mahaprasadam ničí negativní reakce Papapuruši, ale přesto ho následovníci Caitanyi nejedí, neboť narušuje naši sádhanu samotnou přítomností Papapuruší.
7) Mahaprasadam je možné na Ékadáší podávat lidem, kteří striktně nedodržují vaišnavské zásady nebo zvířatům.
8) Podle Gaudia-vaišnavských šáster nedodržování Ékadáší je hřích podobný zabití svého gurua. (Různé sampradáje mají různé způsoby, jak se vypořádat s hříchy, které byly spáchány. Například doporučují prayascittu. Obecně gaudia-vaišnanové neprovádí specifické prayascitty, ale jednoduše pokračují v jejich formě sádhany, například zpívání Svatého Jména Pána. Samozřejmě by si měl jeden uvědomit, aby nehřešil na síle Svatého Jména. Takže by si nikdo neměl myslet "Protože zpívám, tak mi bude odpuštěno porušení Ékadáší atd. " Správný přístup, když někdo spáchá hřích jako tento, je přemýšlet o sobě jako o hříšníkovi.)
Nikdy jsem neviděl v šástrách nic, co by říkalo: Udělej to a to a budeš zbaven hříchu porušení Ékadáší.
Nicméně obvykle se lidem doporučuje provést jakési smíření se s přestupkem. Většinou oddaný drží půst jeden jiný den. Toto by nemělo být prováděno na dvadáší (den přerušení půstu), ale většinou na další den Trayodáší.

9) Některá Ékadáší jsou důležitější než jiná.


Přínosy:
1) Vyvarování se špatné karmy.
2) Vytvoření dobré karmy.
3) Vzpomínání na Pána Govindu.

EN:
Ekadashi (Ekadashi = eleven) is always the eleventh day after the full moon or the new moon each month. In total there are 24 Ekadashis per year.
It is an important day, its origin and rules to follow during Ekadashi are described below.

The Story of Ekadasi:
Once the great sage Jaimini Rsi said to his spiritual master Srila Vyasadeva, "Oh Gurudeva! Previously, by your mercy, you described to me the history of the glories of the Ganga river, the benefits of worshiping Visnu, the giving of grains in charity, the giving of water in charity, and the magnanimity of drinking the water that has washed the feet of the brahmanas. O best of the sages, Sri Gurudeva, now, with great enthusiasm, I desire to hear the benefits of fasting on Ekadasi and the appearance of Ekadasi.

kasmad ekadasi jata tasyah ko va vidhir dvija kada va kriyate kim va phalam kim va vadasva me ka va pujyatama tatra devata sad-gunarnava akurvatah syat ko dosa etan me vaktum arhasi

"Oh Gurudeva! When did Ekadasi take birth and from whom did she appear? What are the rules of fasting on the Ekadasi? Please describe the benefits of following this vow and when it should be followed. Who is the utmost worshippable presiding deity of Sri Ekadasi? What are the faults in not following Ekadasi properly? Please bestow your mercy upon me and tell about these subjects, as you are the only personality able to do so."

Srila Vyasadeva, upon hearing this inquiry of Jaimini Rsi, became situated in transcendental bliss. "Oh brahmana sage Jaimini! The results of following Ekadasi can only be perfectly described by the Supreme Lord, Narayana, because Sri Narayana is the only personality capable of describing them in full. But I will give a very brief description in answer to your question."

"At the beginning of the material creation, the Supreme Lord created the moving and non-moving living entities within this world made of five gross material elements. Simultaneously, for the purpose of punishing the humans beings, He created a personality whose form was the embodiment of sin (Papapurusha). The different limbs of this personality were constructed of the various sinful activities. His head was made of the sin of murdering a brahmana, his two eyes were the form of the sin of drinking intoxicants, his mouth was made of the sin of stealing gold, his ears were the form of the sin of having illicit connection with the spiritual master's wife, his nose of the sin of killing one's wife, his arms the form of the sin of killing a cow, his neck made of the sin of stealing accumulated wealth, his chest of the sin of abortion, his lower chest of the sin of having sex with another's wife, his stomach of the sin of killing one's relatives, his navel of the sin of killing those who are dependent on him, his waist of the sin of self appraisal, his thighs of the sin of offending the guru, his genital of the sin of selling one's daughter, his buttocks of the sin of telling confidential matters, his feet of the sin of killing one's father, and his hair the form of lesser, less severe sinful activities. In this way, a horrible personality embodying all the sinful activities and vices was created. His bodily colour is black, and his eyes are yellow. He inflicts extreme misery upon sinful persons."

"The Supreme Personality of Godhead, Lord Visnu, upon seeing this personality of sin, began to think to Himself as follows: 'I am the creator of the miseries and happiness for the living entities. I am their master because I have created this personality of sin, who gives distress to all dishonest, deceitful, and sinful persons. Now I must create someone who will control this personality.' At this time Sri Bhagavan created the personality known as Yamaraja and the different hellish planetary systems. Those living entities who are very sinful will be sent after death to Yamaraja, who will in turn, according to their sins, send them to a hellish region to suffer.

"After these adjustments had been made, the Supreme Lord, who is the giver of distress and happiness to the living entities, went to the house of Yamaraja with the help of Garuda, the king of birds. When Yamaraja saw that Lord Visnu had arrived, he immediately washed His feet and made an offering unto Him. He then had Him sit upon a golden throne. The Supreme Lord, Visnu, became seated on the throne, whereupon He heard very loud crying sounds coming from the southern direction. He became surprised by this and thus inquired from Yamaraja, 'From where is this loud crying coming?'

"Yamaraja in reply said, 'Oh Deva! The different living entities of the earthly planetary systems have fallen into the hellish regions. They are suffering extremely for their misdeeds. The horrible crying is because of suffering from the inflictions of their past bad karma (actions).'

"After hearing this the Supreme Lord, Visnu, went to the hellish region to the south. When the inhabitants saw who had come they began to cry even louder. The heart of the Supreme Lord, Visnu, became filled with compassion. Lord Visnu thought to Himself, 'I have created all this progeny, and it is because of Me that they are suffering.'"

Srila Vyasadeva continued: "Oh Jaimini, just listen to what the Supreme Lord did next.

'After the merciful Supreme Lord thought over what He had previously considered, He suddenly manifested from His own form the deity of the lunar day Ekadasi.' Afterwards the different sinful living entities began to follow the vow of Ekadasi and were then elevated quickly to the abode of Vaikuntha. Oh my child Jaimini, therefore the lunar day of Ekadasi is the self-same form of the Supreme Lord, Visnu, and the Supersoul within the heart of the living entities. Sri Ekadasi is the utmost pious activity and is situated as the head among all vows.

"Following the ascension of Sri Ekadasi, that personality who is the form of the sinful activity gradually saw the influence she had. He approached Lord Visnu with doubts in his heart and began offering many prayers, whereupon Lord Visnu became very pleased and said, 'I have become very pleased by your nice offerings. What boon is it that you want?'

"The Papapurusa replied, 'I am your created progeny, and it is through me that you wanted distress given to the living entities who are very sinful. But now, by the influence of Sri Ekadasi, I have become all but destroyed. Oh Prabhu! After I die all of Your parts and parcels who have accepted material bodies will become liberated and therefore return to the abode of Vaikuntha. If this liberation of all living entities takes place, then who will carry on Your activities? There will be no one to enact the pastimes in the earthly planetary systems! Oh Kesava! If You want these eternal pastimes to carry on, then You please save me from the fear of Ekadasi. No type of pious activity can bind me. But Ekadasi only, being Your own manifested form, can impede me. Out of fear of Sri Ekadasi I have fled and taken shelter of men; animals; insects; hills; trees; moving and non-moving living entities; rivers; oceans; forests; heavenly, earthly, and hellish planetary systems; demigods; and the gandharvas. I cannot find a place where I can be free from fear of Sri Ekadasi. Oh my Master! I am a product of Your creation, so therefore very mercifully direct me to a place where I can reside fearlessly.'"

Srila Vyasadeva then said to Jaimini, "After saying this, the embodiment of all sinful activities (Papapurusha) fell down at the feet of the Supreme Lord, Visnu, who is the destroyer of all miseries, and began to cry.

"After this, Lord Visnu, observing the condition of the Papapurusa with laughter, began to speak thus: 'Oh Papapurusa! Rise up! Don't lament any longer. Just listen, and I'll tell you where you can stay on the auspicious lunar day of Ekadasi. On the day of Ekadasi, which is the benefactor of the three worlds, you can take shelter of foodstuff in the form of grains (especially cereals, pulses and mustard seed). There is no reason to worry about this any more, because My form as Sri Ekadasi Devi will no longer impede you.' After giving direction to the Papapurusa, the Supreme Lord, Visnu, disappeared and the Papapurusa returned to the performance of his own activities.

"Therefore those persons who are serious about the ultimate benefit for the soul will never eat grains on the Ekadasi tithi. According to the instructions of Lord Visnu, every kind of sinful activity that can be found in the material world takes its residence in this place of foodstuff (grain). Whoever follows Ekadasi is freed from all sins and never enters into hellish regions. If one doesn't follow Ekadasi because of illusion, he is still considered the utmost sinner. For every mouthful of grain that is eaten by a resident of the earthly region, one receives the effect of killing millions of brahmanas. It is definitely necessary that one give up eating grains on Ekadasi. I very strongly say again and again, 'On Ekadasi, don't eat grains, don't eat grains, don't eat grains!' Whether one be a ksatriya, vaisya, sudra, or of any family, he should follow the lunar day of Ekadasi. From this the perfection of varna and ashram will be attained. Especially since even if one by trickery follows Ekadasi, all of his sin become destroyed and he very easily attains the supreme goal, the abode of Vaikuntha."


What to obey:
1) The eleventh day after the full moon or new moon should be from dawn to dawn (sometimes there are various changes and variations due to different geographical location and calendar, so you need to buy or download) of the next day, at least to avoid eating cereals, legumes and mustard seeds.
2) On Ekadashi is also often observed complete fasting called Nirjala-vrata (complete fasting from food including water) .
3) Nirjala-vrata fasting should not observe children under the 8 years and elders over 80 years.
4) Ekadashi should be discontinued after sunrise the following day dvadashí.
5) On Ekadashi it is possible to sacrifice to the deities food and store it to the next day. However to sacrifice food to devotees (your guru or Lord's Caitanya's forms [if there is no other deity available, you can sacrifice food to Lord Caitanya with meditation on it like "let him sacrifice himself the food to deities"]).
6) Mahaprasadam destroys Papapurushi's negative reactions, but followers of Lord Caitanya does not eat it eighter becouse they are trying to avoid even presence of Papapurusha itself becouse of their strict sadhana.
7) Mahaprasadam on Ekadashi is possible to serve to people who do not obey strictly vaishnava principles or to animals.
8) According to Gaudiya Vaisnava shastras non-observance of Ekadashi vow is a sin equal to killing one's guru. (Different sampradayas have different ways of dealing with sins that are committed. Some for example advocate prayascitta. In general though Gaudiya Vaisnavas tend towards not performing specific prayascittas but simply continuing with their main form of sadhana i.e. chanting the holy name of the Lord. Of course, one also has to remember not to committed sins on the strength of chanting. Therefore no one should think that "because I am chanting therefore I will be forgiven for breaking Ekadashi, etc." The proper attitude if or when one commits a sin like "breaking" Ekadashi, it to think of oneself as a sinner.)
I have never seen anything in shastra that states that "if one breaks Ekadashi one can do such and such and be relieved of that sin". However in Deity worship we often advise people to do some form of atonement for offenses. Normally a devotee will fast for one day in atonement. That fasting should not be done on the Dvadashi (12th) day (the next day to Ekadashi when one is supposed to break the fast) but usually on the next day, on Trayodashi (13th day).

9) Some Ekadashis are more important than others.

Benefits:
1) Avoiding bad karma.
2) Creating good karma.
3) Remembrance of Lord Govinda.
Návrat nahoru Goto down
Zobrazit informace o autorovi http://quality-of-goodness.my-goo.com
 
Ékádaší / Ekadashi
Zobrazit předchozí téma Zobrazit následující téma Návrat nahoru 
Strana 1 z 1

Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
KVALITA DOBRA / QUALITY OF GOODNESS :: Věrouka / Doctrine :: Pilíře duchovního života / Pillars of the spiritual life-
Přejdi na: